“رانندگی در تهران” یک بازی ویدیویی است که به عنوان یک ابزار آموزشی برای آشنایی رانندگان با قوانین ترافیکی و ترویج رانندگی ایمن توسعه یافته است. این بازی که با هزینهای کلان و حمایت از دولت و شرکتهای معتبر تولید شد، به جای موفقیت، به یک فاجعه دیجیتالی تبدیل شد.
در این مقاله، به بررسی چرایی و چگونگی شکست این پروژه میپردازیم و نگاهی عمیقتر به ابعاد مختلف آن خواهیم داشت.
تاریخچه و توسعه بازی
هدف اصلی بازی
هدف اولیه “رانندگی در تهران” آموزش قوانین ترافیکی و ترویج رفتارهای ایمن در رانندگی بود. «این بازی بهعنوان ابزاری آموزشی برای حمایت از پلیس ترافیک ایران معرفی شده بود، با هدف کاهش حوادث رانندگی و افزایش آگاهی عمومی.»
زمینهسازی و تأمین مالی
این پروژه با هزینهای بالغ بر ۳ میلیون دلار و بهواسطه حمایتهای مالی ۱۰ شرکت بزرگ به همراه دولت تأمین شد. دکتر سامی، سرپرست شرکت SRP، در واقع موفق شد سرمایهگذاری بزرگی را برای توسعه این بازی جذب کند که در نهایت با مشکلات و ابهامات جدی مواجه شد.
مشکلات و چالشها
کیفیت پایین و ادعای استفاده از موتور بازی اختصاصی
مشکلات اصلی بازی به تغییرات در فایل اجرایی اصلی و استفاده از یک موتور بازی متن باز به جای موتور توسعهیافته اختصاصی بازمیگردد. بازی که با تبلیغات فراوان و با استفاده از بازیگران مشهور معرفی شد، در عمل با کیفیت نازلی عرضه شد. «بسیاری از مشکلات بازی شامل کنترل ضعیف خودرو، محیطهای محدود و عدم وضوح قوانین ترافیکی بود.»
مدیریت مجوز و DRM
در دسترس بودن بازی با انتقادات جدی روبهرو شد. بازی استقرار دو لایه DRM (مدیریت حقوق دیجیتال) را داشت که یکی از آنها تهدیدهای دولتی علیه هکرها را شامل میشد. این اقدام به شدت انتقادات را برانگیخت و باعث شد بسیاری از کاربران به دلیل محدودیتهای بیش از حد از خرید آن صرفنظر کنند. «این اقدام باعث شد که بازی به عنوان یک ‘ضد بازی’ شناخته شود که آزادیهای معمول گیمرها را محدود میکرد.»
تبلیغات و تأثیرات
تبلیغات داخلی و فشار بر محتوا
بازی “رانندگی در تهران” به طرز عجیبی پر از تبلیغات مرتبط با حامیان خود بود، به ویژه IKCO، بزرگترین تولیدکننده خودرو در ایران. این تبلیغات نه تنها تأثیرات اقتصادی داشتند بلکه بر محتوای بازی نیز تأثیر سوء گذاشتند. «این تبلیغات با ایجاد فشار بر سازندگان، به کم کاریها و مسائل کیفی دامن زد.»
اتهامات اختلاس
پیشینه شکایات مالی
شاید یکی از جنجالیترین جنبههای این بازی، اتهاماتی درباره اختلاس باشد. اخبار حاکی از آن است که سرمایهگذاریهایی که باید به توسعه بازی اختصاص مییافت، به جای آن در پروژههای غیرشفاف دیگری خرج شده بود. «بازی طبق شواهد، به عنوان پوششی برای اختلاس ۳ میلیون دلار از شرکتهای بزرگ و دولت به شمار میرفته است.»
تحقیقات و بازرسیهای انجامشده
تحقیقات در مورد شرکت SRP و دکتر سامی باعث بروز تنشهای جدی شد. با بازرسی از آدرس SRP، مشخص شد که فعالیتهای مشکوکی در آنجا ادامه دارد و افراد involved نیز از پاسخ به سؤالات فرار کرده و رفتار مشکوکی نشان دادند.
سؤالات متداول
سؤالات و پاسخها درباره Driving In Tehran برای اطلاعات بیشتر
- هدف اصلی بازی “رانندگی در تهران” چه بود؟
- آموزش قوانین ترافیکی و ترویج رفتارهای ایمن در رانندگی.
- شرکت توسعهدهنده بازی چه بود؟
- شرکت SRP تحت رهبری دکتر سامی.
- چقدر زمان و سرمایه برای توسعه شاخه اصلی بازی صرف شد؟
- بیش از دو سال و دو میلیون دلار از منابع عمومی.
- آیا اتهاماتی درباره اختلاس وجود داشت؟
- بله، اتهامات وجود داشت که این بازی برای اختلاس ۳ میلیون دلار استفاده شده بود.
- چرا دومین دیسک بازی جنجالی شد؟
- دیسک دوم که قرار بود برای مسابقات اتومبیلرانی باشد، در اکثر نسخهها خالی بود و به عنوان رسانه گمشده شناخته میشود. این دیسک نیز گفته میشود نسخهای بسیار ضعیف و با تغییرات محدود از بازی “Need for Speed 4” بود.
نتیجهگیری
بازی “رانندگی در تهران” به عنوان یک پروژه با نیت خیر و آموزشی شکل گرفت، اما در نهایت تبدیل به یک رسوایی بزرگ در دنیای دیجیتال شد. از اختلاس مالی تا کیفیت نامناسب و نقدهای فزاینده، این بازی تجربیات بسیاری را در صنعت بازیسازی و مدیریت پروژه به همراه خود داشته است.